Strålande sol och nybakade kanelbullar!

En dag med hamnvakt för midskepps med strålande sol och nybakade kanelbullar. Precis vad som behövdes för att göra midskepps vakten på glatt humör.

Efter purrningen imorse kl. 07:00 tog jag mig yrvaken till stora mässen för att äta frukost. Det blir bara färre och färre elever som äter frukost för varje dag som går. Förmodligen för att de väljer att sova en stund till innan de måste gå upp för att hinna i tid till uppställningen. Men det är alltid väldigt lugnt och skönt på frukosten då det är så få där och för att alla är så morgontrötta. Efter frukosten tog vi oss upp på däck där vi hade morgon uppställning. Där står varje vakt prydligt uppställda i två rader och väntar på att kapten ska komma och börja prata. Midskepps stod uppställda och klara i sina arbetskläder för en dag med hamnvakt.

På uppställningen fick vi reda på att vi tyvärr inte kommer kunna segla till Azorerna på grund av de allt för jämna lågtrycken som skapar hård vind och höga dyningar. Det skulle därför bli en alldeles för tuff och jobbig segling. Istället kommer vi segla till El Hierro där Gunilla aldrig tidigare varit. Därifrån ska vi segla vidare till Madeira och därefter till Portimao vilket jag tror kommer bli superbra.

Efter uppställningen tog vi oss ned till elevinredningen för att städa våra hytter. Sedan var det tio fika. Då fick vi baguetter och lite andra mackor. Efter det fortsatte städningen av våra hytter fram till lunchen. Efter lunchen hade lite tid över innan vi skulle fortsätta vår vakt så vi gick upp på backen för att sola en stund. Det var strålande sol så de flesta av oss passade på att gå ned för att byta om till kläder som var bättre anpassade efter det fina vädret.

Efter lunchen gick vi upp på backen för att slipa bort rost från rännstenen. Där satt vi i 4 timmar och slipade i den skinande solen. Så härligt att vara ute i solen och alla var på glatt humör och dansade med till musiken. Ryktet om att det skulle bli gofika hade spridit sig snabbt på båten ända sedan lunchen. Doften av de nybakade kanelbullarna spred sig på båten och när de väl var dags för tre fikat rusade alla elever in i lilla mässen för att ta del av kanelbullarna. Efter tre fikat fortsatte vi med slipningen en stund till och därefter tog vi oss ned för den dagliga storstädningen av befäl och elevinredningen. Efter att städningen var klar var det dags för middag. Man äter verkligen hela tiden här på båten men trots det är man alltid lika hungrig när det är dags för mat igen.

Efter middagen tog jag mig en dusch vilket var väldigt skönt efter en dag i solen. Därefter gick jag upp på däck för att prata i telefon en stund. Sedan gick jag ned till stora mässen för att umgås med de andra. I stora mässen är det alltid så härlig stämning. Alla är glada och pratar på. Skratten ekar i korridorerna och ljudet av gitarrerna lockar till sig allt fler elever. Godis, chips och iste går åt i mängder medan man pratar, spelar spel och kollar på film tillsammans.

Sedan kröp jag ned i min koj i god tid för att hinna sova en stund innan min nattvakt. Jag hade nattvakt mellan klockan 03:30 och 05:30. Då är man alltid två och två och sitter landgångsvakt, går rond en gång i timmen och tvättar fartygstvätt. Under natten var det väldigt blåsigt och regnigt men som tur var hade jag hade bra kläder på mig så jag frös inte. Det var härligt att sitta under skydd och höra regnet smattra på taket. Jag tycker det är mysigt att ha nattvakt då man sitter där i lugn och ro och pratar. De allra bästa pratstunderna är mitt i natten under landgångsvakten.

Efter att jag blivit avlöst gick jag återigen och lade mig i min koj. Det var en mycket mysigt dag med mycket skratt och goda bullar.

Emilia, SA2023