Studiebesök ombord på Christian Radich

Förhoppningar om unga norska sjömän ombord på fullriggaren Cristian Radich.

Vi var på Teneriffa och på morgon-uppställningen brättade överstyrman Oskar att för de som vill finns det under förmiddagen chans till studiebesök ombord på fullriggaren Christian Radich, som under förmiddagen skulle anlända till Teneriffa. Samtliga elever ombord var intresserade, somliga för att de hade vakt och skulle på så sätt få en rast från att fetta wire, och andra för att det ryktades om unga norska sjömän.

Vid 10 fikat så skymtade man en siluett av en ståtlig fullriggare utanför Teneriffas hamn, stämningen steg ombord. Efter lunch hade de förtöjt och var redo att ta emot oss för en rundtur. Vi vandrade i samlad trupp ungefär 300 meter innan vi stod vid deras landgång. Vi blev väl bemötta och varje vakt fick en rundtur av varsin matros. Den första synen var kanske inte som någon förställt sig, det låg 8 feta norska pensionärer som åkte chartrat och stekte i solen. Men fartyget var fantastiskt fint och alla fick en bild av hur ett väl beslaget råsegel ska se ut. Alla trädetaljer var väl lackade och i kajutan hängde en bild på det norska kungaparet.

Jag tror att alla tyckte att besöket var roligt trots att de unga norska sjömännen bara var ett rykte. ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Ture