Studiebesök, taxiturer och städning

När dagen startar i ovisshet vet en att det nästkommande dygnet kommer bli spännande. Särskilt då dagen antingen skall fortgå i att ha vakt på Gunilla och tvingas stanna på båten eller åka iväg och träffa svensktalande senegaleser från företaget Samres. Som tur är fick min vakt chansen att träffa, dela upplevelser och prata med människor från andra kulturer, på svenska dessutom. Det var givande att prata med dessa senegaleser, som dessutom var otroligt välutbildade både om sitt hemland och det svenska språket.
Efter att ha pratat med senegaleser fortfarande i utbildningsstadiet fick vi gå till callcentret dit senegaleserna som gått klart utbildningen i det svenska språket får jobba. Jag var chockad över hur vältaliga alla var på svenska, trots att de bara gått en åtta månaders lång utbildning. När någon i Sverige ringer för att beställa färdtjänst så är det troligt att det är en senegales i Dakar som svarar. Vi fick höra att mängden arbete som låg framför dem berodde helt och hållet på vädret i Sverige. Särskilt nu, när det varit snökaos hemma i Sverige, var det många samtal att svara på.
På vägen hem blev vi av vår taxi avsläppta på fel ställe. I brist på annat val och stressade inför den stundande lunchen hemma på Gunilla började min grupp och jag gå i fel riktning. Efter en
återvändsgränd bestämde vi oss för att gå tillbaka och fråga efter hjälp. En underbar kvinna vars namn blev borttappat i stressen var vänlig nog att pausa sin dag för att hjälpa oss hitta rätt.
Efter styltig franska, engelska och kroppsspråk lyckades vi till slut förmedla att vi var vilse och behövde hjälp. Väl på båten fick vi kasta i oss lunchen innan det var dags att återgå till arbetet. Det var nämligen vår tur att ha hamnvakt idag. Vi blev genast satta i arbete med att svabba både däck och däckshus vilket var en utmaning då det blåst ombord en hel drös svart sand som lagt sig både på trossarna på taket och täckte merparten av däck. Men efter mycket slit och svett lyckades jag och två till ur vakten med detta och då var det dags att gå av vakt.
Efter en sådan här händelserik dag kände jag mig lite sällskapssjuk och begav mig till elevernas samlingsplats; stora mässen. Det var en mysig avslutning, på en hektisk och väldigt lärorik dag, att sitta i ett halvdimmigt ljus, fläta hår och prata.

Emma Berntsson