Styrbord också känt som sjukbord

Idag var inte en så händelserik dag. Inte för mig i alla fall. Vi i styrbord hade vakt. Eller sjukbord, som vi ibland kallar oss.

Två personer som har fått åka hem är från vår vakt. Det betyder att vi inte är så många i vår vakt. Jag tror att det är jag och en person till som är de enda i styrbord som hållit sig helt friska under den här resan.

Och idag var alla sjöfartare på studiebesök under dagen, alltså var vi ännu färre. I vanliga fall har vi två landgångsvakter, men vi lånade av dem och då var vi hela tre personer i arbetsstyrkan. Trots detta fick vi en hel del gjort. Vi har fixat nya lattor, till exempel, och gjort nya bramskot. Personligen har jag splitsat väldigt mycket. Det blev fel en gång, men man får tydligen inte säga när det är vaktledarens fel, så det var definitivt mitt fel att jag fick göra om allt. Etthundra procent.

Sjöfartarna var på Historic Dockyard. De fick titta på Victory som är 1700-talet. De hälsar att det inte var så bra att vara lång på ett fartyg på den tiden. Det var många däck och lågt i tak. Warrior som är yngre och massa meter lång fick de också titta närmare på. Typ 130 meter. Som två Gunillor ungefär och lite till. De var där i flera timmar men det är lite oklart vad mer de såg. Båtbygge och båtar för flera miljarder pund.

Andra personer har tatuerat sig. Jag tror att det är fler med tatuering än utan på Gunilla nu. När vi ringde och bokade tid för ett tag sedan visste de att vi var svenskar så fort vi sa att vi var ett gäng som ville tatuera oss. ”Var kommer alla svenskar ifrån” frågade de. Snart sticker svenskarna igen.

Vi har ju missat Göteborgsvarvet som var för ett tag sedan, så två elever gjorde ett eget GBG-varv. De sprang lite drygt 2 mil runt om i Portsmouth. Det var starkt tycker jag. Jag har inte sprungit något halvmaraton, men jag har gått runt och upplevt staden andra dagar. Och jag måste säga att den verkligen känns engelsk. Inte för att jag har varit i England tidigare. Men det är smala radhus av tegel som är precis som man sett på filmer tidigare. Hursomhelst ska det bli intressant att se om grabbarna kan gå imorgon.

Elsa Von Corswant
Styrbords vakt