Svaga vindar

Idag har varit en mycket bra dag med strålande sol både i hamn och till havs.

Vi inledde dagen som vanligt med uppställning på stordäck klockan 07.55. Kapten och förste styrman berättade om dagens avgång, lite om det kommande sjöbenet och att det skulle vara svaga vindar ute till havs. Sedan välkomnade vi de nya tillskotten som bestod av vår nya kock, vår mentor samt en ny vaktledare.

Efter uppställningen begav sig hela klassen till en liten inhängnad idrottsplats precis vid hamnen för att umgås och spela olika bollsporter tillsammans innan det långa sjöbenet mot La Palma. Det blev några intensiva och svettiga matcher som avlsutades med en go vinst för mitt lag.

Vi skulle vara tillbaka på båten klockan 15.00 och eftersom att jag hade frivakt så hade jag några sista timmar att avnjuta i Ponta Delgada innan det var dags för avgång. Därför drog jag och några klasskamrater till ett litet pitoreskt kafé, där vi hade vy över hamnen, för att unna oss en riktig kopp kaffe innan åtta dagar av snabbkaffe. Vi passade även på att införskaffa oss de sista souvenirerna med roliga och fina motiv av de svartvita korna, som Sao Miguel kryllar av.

Väl på båten sattes sjövakterna klockan 16.00 och det var alltså dags för min vakt att ta över på båten. Jag stod som post, inte min favorituppgift i vanliga fall, men det passade utmärkt då det var så fint väder och jag kunde njuta av solen. När vi kommit en bit utanför Ponta Delgada stängde vi av motorn, och som de sagt under uppställningen tidigare, så var vindarna väldigt svaga vilket fick det att kännas som att Gunilla stod stilla. Vi guppade fram i en fart på runt 2 knop och när klockan var 20.00 gick vi på frivakt, då kunde vi fortfarande se ljusen från hamnen vi lämnat 4 timmar tidigare.

Detta ser ut att bli en lugn seglats med mycket sol och förhoppningsvis ett badstopp.

Nellie Jäwert, babord