Svenska Blogg

Dagen startade med att jag purrades 07:00 men detta var inte någon vanlig purrning för idag var det Lucia, hela vakten hade samlats för luciatåg genom elevinredningen vilket kanske inte var den mest geniala iden. Efter en mättande frukost bestående utav cornflakes och mjölk var det dags att börja med min första vakt för dagen.

Under vakten fick vi göra tampstaffet vilket är en tävling mellan två olika lag. Det börjar med att vaktledaren ropar ut en viss tamp t.ex. förbramskot, då ska en person i vardera lag hitta tampen före det andra laget. Den som tar tag i nageln (där tampen sitter fast) först får ett poäng åt sitt lag. Vårat lag Tampmästarna låg under med 1-7 och det närmade sitt slut. Det lag som nådde 10 poäng först vann. Det vände när Elin var på tur, Övermärshals ropades ut och Elin visste direkt var den var. Efter den rundan fick vi flyt och vi tog poäng på poäng tills det stod 9-9 och Clementz stod näst på tur. Vaktledaren ropade ut dirk och Anton sprang upp på halvdeck och tog i varje nagel han kunde se och på nått sätt lyckades han få tag i rätt. Ett hejarop kommer ifrån Tampmästarna som vann med 10-9 poäng.

Efter vakten åt vi lunch vilket var fläskkotlett med pommes och bea. Nu hade vi 1 timme innan lektionerna börja så vi tog det mest lugnt. Lektionerna var - - - och 17:10 slutade vi och fick göra vad vi vill tills 20:00 då andra vakten för dan börja. Under min fritid planerade jag mitt mord i mördarleken. Mördarleken är ett spel som alla på båten är med på. Leken går ut på att man ska mörda en viss person genom att ge dem ett specifikt objekt på en viss plats och den som överlevt sist av alla vinner. Ett exempel på ett mord kan vara mörda Fjodor med en afrikans gitarr i döden (bogrummet) vilket betyder att man måste ge den afrikanska gitarren till personen i bogrummet.

Klockan 20:00 började vår sista vakt där vi lärde oss hur man nödstyr fartyget ifall rodret går sönder. Vi fick bärga segel och sätta dem igen vilket är bra träning ifall ett skval kommer. Ett skval är starka nedåtriktade vindar som kan komma när som helst och för att förebygga skada på skeppet behöver man bärga seglena så fort man kan.

Slutet av vakten närmade sig och det var dags för vaktombyte 23:55. Av någon anledning skulle den andra vakten också samlas uppe på halvdeck. Detta var för att befälen kom i ett luciatåg sjungandes till halvdeck. Det delades ut sockrade lussebullar och en rad olika sånger av befälen.

Det var allt ifrån mig /Fjodor Johansson