Svenska blogg 15/12

Dagen började med att vi blev purrade 23:30. På vaktförfångningen mellan babord och styrbord sjöng vi ”ja må du leva” för dem två födelsedagsbarnen i styrbord. Vi börjar varje nattvakt med att övningsbärga båda röjlarna och yttre klyvaren. Detta gör vi utifall att vi skulle köra in i en squall och bli tvingade att akut bärga dem.

En squall är plötsliga starka vindar i samband med regn. Idag skulle vi även beslå dessa segel. Jag och min vaktkompis klättrade tillsammans upp i storröjeln och beslog den. Vaktlaget både bärgade och beslog alla tre segel på 23 minuter. Efter vi beslagit seglen fick vi avbeslå dem igen och sätta dom. När vi var färdiga med våra segelövningar städade vi under backen. Jag fick i uppgift att sprita av färgburkar och sen ställa in dem i färgschappet igen.

Efter nattvakten får vi sova fram till lunch. Till lunch serverades pasta och tonfisk. Vi får även alternativet att äta frukost eftersom vi är nyvakna vid lunchen. Denna dagen valde jag att äta lunch.

Vi hade vakt 12–16 och jag var backis, alltså jobbade jag i byssan. Vi började med att ta över lunchserveringen och sedan diska efter lunchen. Efter det bakade vi kanelbullar till morgondagens trefika. Dagens trefika blev glass, sockerkaka och bär efter önskemål av födelsedagsbarnen. Vi lade upp det i glas och sedan delade vi ut det till dem som stod på däck genom byssadörren. Kaka i botten, sen en kula chokladglass, en kula vaniljglass och till sist bär och en jordgubbe på toppen. Vi serverade all 55 personer på båten. Det var lite stressigt men vi fixade det.

Efter vakten hade vi lektioner. Först en lektion, sedan middag och sen två lektioner till. Till middag fick vi vegobullar med klyftpotatis. Efter middagen satte jag mig uppe på halvdäck och började arbeta på min historia uppgift. Jag skrev om hur det koloniala arvet märks i Senegal idag.