Tack och lov för (ljud)vågor!

Blogg, blogg, blogg, vad har man egentligen en blogg till? Givetvis läser några nära och kära, men också främlingar som intresserar sig för skolan, och Gunilla. Sen är det kanske roligt i framtiden, att minnas tillbaka. Ofta är det ärligt talat svårt att få ihop en blogg, i alla fall enligt mig. Vissa dagar går som på räls, medan andra sticker ut och blir väldigt händelserika. De där dagarna då det inte händer så mycket utöver det vanliga är de dagar man får hitta på något annat än dagordningen att skriva om. Idag är en sådan dag.

Men vad ska hon nu prata om? Jo, jag vill skriva om… musik!

En solig dag på backen, en stressig natt i byssan, en dagvakt med underhållsarbete, en springtur på kaj, ett försök till sömn när det kränger nästan obehagligt mycket. Det finns otaliga stunder där musik är viktigt för mig här ombord, och den enda gången musik frustrerar mig är när DEN låten inte är nedladdad! Annars är det fantastiskt, och hjälper en i många lägen.

Ombord är det ofta svårt att få ensamtid, och jag tror jag kan tala för alla när jag säger att det kan vara påfrestande emellanåt. Ibland vill man finna sig i sin egen bubbla och lite glömma var man är och vad man gör. Men eftersom den tiden inte alltid är så enkel att hitta så är hörlurar med musik ett sätt att koppla av. Trots att man inte alltid kan vara själv (med tanke på antalet kvadratmeter vi lever på), så kan man ändå tillåta sig att sitta lite avlägset från andra ett tag. Och missförstå mig rätt, jag älskar att vara omringad av alla dessa otroliga människor, men ibland behöver man tid att tänka och analysera saker i sin ensamhet. Eftersom alla är medvetna om att det kan vara jobbigt med utebliven egentid så blir man alltid respekterad, och kanske speciellt när man har hörlurar. Det är som en tyst uppmaning till att man vill vara själv just då, och den respekten gör att det faktiskt är möjligt att i alla fall avgränsa sig lite från sammanhanget. Det kan räcka med 15 minuter, men just den lilla stunden kan verkligen spela roll. Den blir viktig för en på ett sätt som man annars tar för givet.

Personligen så kan jag verkligen uppskatta musikens förmåga att skapa ett lugn, framkalla en känsla, eller fylla en hel grupp med energi. Dessutom har den en otrolig talang i att passa i princip alla människors öron. Är det inte egentid man söker, så är det också ett sätt som bjuder in till gemenskap. Självklart gillar vi alla olika, och det är just det som gör den så intressant och givande. Man kan ge och ta, visa och lyssna, dansa och sjunga, skratta och gråta. Man kan välja att dela med sig, eller hålla den för sig själv. Den är fri, och det gillar jag.

Så, tack för nedladdad musik, och tack för mig!

Isabella

Styrbord