Tjärt arbete

Igår var det internationella kvinnodagen.

Här på Gunilla firades den med pannkakor till fikat och tipspromenad i kvinnors ära. Mycket trevligt och uppskattat av oss elever. Jag själv hann inte gå tipsrundan pga av vakt, men det var taggade elever som gick runt på däck för att klura och svara på frågor.

Annars har vakterna de senaste dagarna mest bestått av att tjära allt i riggen, uppifrån och ned, samt att slipa bort lack från nagelbänkar. Eller allas favorit, att luseplatta. Då krävs ingen fysisk aktivitet mer än att stå och steka i solen och att fiffla lite med kabelgarn. Det är härligt!

Idag morse skådade vi land i sikte, Belize. Vi åkte längs kusten fram tills kl 07 då vår lots steg ombord på Gunilla för att styra oss till vår ankringsplats en bit utanför Belize City. Så nu, snart, ska vi frivakter få skjuts av en taxibåt för att stiga iland återigen. Nu är det ett nytt land, ny stad, med nya upplevelser. Jag längtar!

Alexandra Lukas, Midskepps.