Toalettstopp och sjösjuka

Gunilla var utanför Holland påväg mot engelska kanalen. Vågorna blev högre och högre under dagens gång, något vi eleverna på Gunilla inte uppkattade.

Klockan 00.00 då dagens första vakt började, började även våran dag. Såklart så var det stopp i toaletterna, det börjar bli en daglig rutin att gå och väcka Marco nu. Har man träffat Marco vet man att han är ganska mån om sin sömn så honom väcker man inte i onödan.

Under dagens nattvakt så var jag backis. Nattfikat var quesadillas och dom blev tyvärr inte så goda. Samma sak hände igår i byssan när jag och Julia skulle baka kladdkaka, den blev inte alls så lyckad. Den var torr och det blev heller ingen grädde till då jag råkade övervispa den.

Efter sömn från klockan 04 till klockan 11 så blev vi purrade försent så det blev en liten stressig morgon. Lunchen var pastasallad så den fick vi i midskepps snabbt äta upp och sedan gå upp på däck för uppställning. Vi var alla i tid trotts den sena purrningen, som tur är. Det var väldigt vågigt och vi fick snabbt höra att vakten innan hade mycket sjösjuka. Vår vakt hade inte lika mycket sjösjuka eftersom att vi inte klättrade lika mycket i riggen.

Vi hade även tvättdag och vi hade inte fått tvätta på ett tag så det var mycket efterlängtat och uppskattat. Fram mot eftermiddagen började jag dock må lite sämre på grund av gungandet så jag hade svårt att medverka på våra lektioner som vi hade. Gungandet fortsatte hela kvällen, vilket var väldigt synd. Klockan 20.00 gick vi i vakten och la oss då nästa vakt började igen klockan 00.00. Sömnen har vi märkt har varit effektivare än kaffet ;)

Klara Eriksson, Midskeppsvakten