Uppställning om tre minuter!

Jag kastade mig upp ur sängen och sprang upp i endast pyjamas för att hinna. När jag kommer ut står midskepps och babord redan uppställda och ändå står jag ensam på styrbordssidan. Ni liksom alla andra på båten undrar kanske vart resten av styrbord är?

Idag, precis som alla andra dagar på Gunilla, startade med purrning vid 07:00, som ni redan vet. I vanlig ordning hade jag svårt för att palla mig upp ur sängen. Det slutade med att jag missade frukosten och väcktes av Klara som kom in i hytten och skrek: ”Uppställning om tre minuter!”. Denna blogg är en beskrivning av mitt och styrbords sömnproblem.

Först ut är älvorna i hytt 11. Här bor en stock, en sten och en tupp. Stackars lilla tupp som varje morgon har samma krävande uppgift. Att dra upp en sten och en stock från deras varma och bekväma kojer i tid till uppställningen. Att väcka denna hytt är alla andra vakters mardröm, så tusen tack till styrbords egna tupp som offrar sig varje morgon.

Hytt sju och sjusovarna, hinner man knappt säga godmorgon till innan man hör hur trötta armar letar sig ur kojerna i jakt efter sina telefoner. ”Du kan släcka och gå, vi sätter alarm.” Varannan kvart efter detta hör man snooz efter snooz tills någon tillsist utropar ”Fa-an hytten!”, uppställning om tre minuter”. Dörren slås upp och ett rostigt tåg på fyra gnäller sig ut genom elevkorridoren, upp för den branta lejdaren och ut på stordäck innan de är riktigt helt vakna.

I hytt fem eller enligt dem själva legenderna finns det två olika slags individer, tre sjusovare

(styrbords standard) och sen styrbords egna produktiva, som varje morgon vaknar innan purrningen. I tid för att vi ska slippa få landgångsförbud. Hon hinner vakna, ta sig ut ur hytten, käka frukost och ta sitt morgon te innan hennes hytt-kompisar kommer ut från deras kojer, i panik. De liknar en uppsnabbad inspelning av sengångare när de klättrar ur. Genom väggarna hör man hur det dunsar och ramlar ned, varje morgon samma sak.

Sist med inte minst så har vi min kära hytt 9 och nissarna, som alltid har samma rutiner. Förstås inga bra rutiner, utan mer som en dålig men mysig morgon-vana. Vi purras och somnar om igen. 20 minuter senare, efter den andra stackars purraren gått, hör man hur det börjar röra sig i Grötens koj. ”Sagge ska du ha frukost?” Uppropet går runt till alla i hytten och svar kommer ända tills Klarre får frågan. Lyssnar man noga och har turen på sin sida, så kan man kanske höra ett väldigt svagt ”nä” från överkojens lilla hörn innan hon snabbt somnar om igen.

Samma visa varje dag, vilket nästan har gett oss landgångsförbud två gånger och lärdomar som vi någon gång ska ta tag i. Men vad gör det? Medans midskepps och babord somnar med huvudet i flingorna, så sussar vi sött. Sömn på Gunilla är inget man kastar bort, så om purrning tre minuter innan uppställning är det som krävs, så är det värt alla dar i veckan eller i vart fall om man frågar styrbord.

Stina D, Styrbord