Utflykt till Sintra!

Idag var det en utflykt till slottet Pena i staden Sintra som stod på schemat. Vi vandrade upp för branta gamla gator och tog mängder med bilder från slottet då det var en fantastisk utsikt. Kvällen avslutades med middag på en mysig liten restaurang och inköp av saftiga, färska frukter.

Dagen startade som vanligt med purrning klockan 7, men resten av dagen var inte helt som vanligt. Klockan 9 satt vi lite trötta men förväntansfulla på bussarna på väg mot Sintra. Bussresan tog nästan en timme, men hade gärna fått vara lite längre då det var så skönt att bara sitta ner i lugn och ro och se mer av vackra Portugal swisha förbi utanför rutan.

Bussarna släppte av oss i ett charmigt litet område med kullerstensgator och vi började vår vandring uppåt mot toppen av berget där det ståtliga slottet Pena låg. Det var en lång och brant väg upp, men väldigt vacker då kullerstensgatorna ledde oss genom små bostadsområden och skog. En pust av lättnad spred sig ändå bland klassen när vi äntligen kom fram till slottet. Det låg där med sina färgstarka väggar och coola arkitektur. Under den följande timmen gjordes en rundvandring i slottet och längs slottsmuren. Det åts även en god pastasallad som vi fått med oss. Kamerarullen fylldes också på rejält efter en del bilder på både slottet och den magiska vyn. Sedan var det dags för nästa stopp så vi fortsatte vår vandring till en borg som även den hade en magisk utsikt. Från borgen kunde man se både slottet, havet och landskapet runtomkring. Därefter vandrade vi nedåt till en liten by där vi fikade och kollade i små affärer. Vår guide tipsade oss om ett bakverk som var kopplat till Sintra. Vi satt där på en trappa i strålande sol och njöt av goda bakverk och värme.

Strax före klockan fem kom vi till båten igen med trötta ben men glada efter allt vi fått se. Styrbord gick på vakt, men resten av klassen började göra sig iordning för en kväll ute i Lissabon. Jag och tre andra hittade en jättemysig liten restaurang på en liten gata som hade girlanger och ljusslingor hängande mellan husen. Vi åt saftiga hamburgare med chips och drack syrlig nypressad lemonade. Klockan sprang iväg och tillslut insåg vi att vi måste gå för att hinna tillbaka till båten i tid och hinna köpa lite frukt på vägen. Nu sitter jag i stora mässen och skriver på denna blogg med gitarrspelande och sång i bakgrunden, ett perfekt avslut på en mysig dag!

Emmelie Vogl Sab2023