Utflykt till sjöfartsskola och svenska ambassadörens residens

Idag var det dags för utflykt! Natur och sjöfartseleverna gick åt olika håll, natureleverna mot Reykjaviks botaniska trädgård och jag som en del av sjöfartsgänget gick till en skola, Tækniskólinn som har både yrkes och specialprogram.

Dagen började med att jag och resten i min hytt blev purrade någon gång runt 07:00 då frukosten börjar 07:15. Vanligtvis brukar jag vara rätt snabb på att hoppa ur kojen för att äta frukost, men senaste dagarna har jag blivit lite långsammare. Idag hade det inte blivit någon förändring, därför började min frukost typ 07:40 istället, det är också vid den här tiden som käket börjar plockas undan, men jag hade turen vid min sida så det fanns lite bröd och pålägg kvar att ta.

Vi var framförallt på skolan för att höra om deras sjöfartsprogram. Vi blev först ledda till ett litet konferensrum av två lärare, Sigridur och Asgerdur. De spelade upp en film som berättade lite om skolan och vad de erbjuder för olika program. Det var rätt intressant film då vi inte bara fick lära oss om skolan, vi fick även en liten överblick av det isländska skolsystemet. Man kan exempelvis lägga fokus på praktiska program som bygg, konst och sjöfart, samtidigt lägger man undan ämnen som matematik och språk. Det blir alltså större fokus på ett ämne.
Efter introduktionen till skolan fick vi gå högst upp i skolan och kolla lite på vad dem använder för att lära ut sjöfart. De hade exempelvis radar och massor av skärmar att leka med. Men höjdpunkten av besöket för mig var när vi fick leka runt med deras simulatorer, de hade tre stycken, så vi delade upp oss i mindre grupper och försökte lägga till i den hamn som Gunilla ligger i just nu. Jag tror de flesta lyckades men min grupp hann inte lägga till. Vi fick även höra att eleverna brukar ha en två dagars genomgång på simulatorerna, så vi kastades rätt in i det och behövde snabbt lära känna alla knappar och spakar, vilket var svårt men efter ett tag fick man lite förståelse av vad man faktiskt gjorde, och jag skulle väldigt gärna leka med en simulator igen.

Efter skolbesöket var det dags att gå till svenska ambassadören, Pär Ahlbergers, residens, för att äta lunch och småprata.Det bjöds på mycket god kyckling, köttbullar och dessert. Efter lunchen hölls tal av elever och DOS om Daniel Solander och samarbetet och kopplingar mellan Sverige och Island genom tiderna. Efter besöket hos Pär Ahlberger skulle jag och de andra sjöfartare som hade vakt gå tillbaka till båten, medans alla andra elever gick vidare till ett bibliotek.

Väl tillbaka på båten fick jag sitta landgångsvakt och hjälpa till med att ta ombord proviant, och inte långt efter att vi tagit ombord provianten kom en tankerbil så att vi kunde bunkra upp lite diesel inför nästa sjöben då vi ska till Belfast, Irland.

Ludvig Fritz Oijens