Ut på tur aldrig sur

Idag var den stora dagen kommen, påskafton? Nej, guidad busstur på ön! Hur sammanfattar man en dag som denna tro? Det blir svårt, men jag ska försöka.

Kamera, vatten och ett glatt humör (trots en gnutta sömnbrist) var nerpackat i väskan när vi lämnade Gunilla imorse. Guiden berättade för oss när ni väl var på bussen vilka stopp som skulle göras samt skickade runt en karta vi alla fick kika på. Efter inräkning (för att se att vi alla var med) rullade vi ut från kajen och det stora äventyret kunde börja. Efter ett stopp vid ”Cristo Rei”, vilket är en staty föreställande Jesus, samt en otrolig vacker utkiksplats stannade bussen i den lilla byn Santana. Varje lördag hålls där fruktmarknaden ”Farmers market”, och vi hade turen att befinna oss i Santana just denna dag. Madeira är bland annat kända för sina passionsfrukter i olika smaker, och här såg många det perfekta tillfället att testa dem (inklusive jag). Passionsfrukt i smak av tomat, banan, ananas samt äpple införskaffades. Det kändes som att hjärnan spelade en ett spratt när smaken för varje ny frukt förvånade. Efter en liten tur runt i stan för att titta på Santanas små pittoreska hus var det dags för lunch. Denna utflykt fick vi möjlighet att äta lokalt och det var allt annat än en besvikelse. Lunchstoppet innebar god och vällagad mat, bra service och underbar utsikt från en otroligt fin restaurang belägen på en kulle.

Mätta och belåtna tog bussen oss vidare till en mindre by där en kortare hajk skulle genomföras. Vi gick längs med levador, konstgjorda kanaler som byggts för att leda vatten runt på ön. Terrängen varvades av skog, höga berg och steniga stigar. Guiden påminde om att vi skulle se till vart vi satte ner våra fötter, marken kunde vara ostadig på vissa ställen. Tack och lov var alla elever med vid inräkning efter hajken och turen kunde fortsätta. Efter stopp vid ett berg, en strand och några inräkningar senare rullade bussen in på kajen vid Gunilla igen. Guiden och busschauffören fick en varm applåd och tackade för sig. Väl på Gunilla fortsatte den stora dagen med påskmat, påskägg och påskkärringar (inte riktiga!). Jag var dagen till ära backis vilket innebar städ av byssan på kvällen. Kanske inte något jag och mina två backis-kompisar hade orken för men tröttheten glömdes genast bort när de överblivna chokladcroissanterna från efterrätten lassades in i byssan, städa durken gick plötsligt ganska fort och lätt!

Glada påskhälsningar från Madeira,

Frida Nilsson