Vaken i Natten?

När jag först fick reda på att jag skulle skriva blogg blev
jag direkt nedstämd. Min blogg skulle skrivas på den näst sista sjödagen, för det händer inte mycket intressant då.

Dagen började för mig och min hytt redan 4 timmar innan
vakt, detta då personen som purrade vakten innan inte tänkte på att alla sover med öppna dörrar till sina hytter (ja AC:n är fortfarande sönder). Så jag vaknade av att det var 30min kvar till vakt, väckte mina hyttkamrater som självklart inte vaknade och skulle gå och klä mig. Jag fick då informationen av en sömnig kompis att jag väckte dem 03:30 istället för 07:30. Så stämningen i hytten var något tryck när alla skulle somna om innan vakten på morgonen.

När vi sedan vaknade på rätt tid så var det bara att börja
förbereda för ankomst, kapten hade lyckats ordna fram lots och kajplats en dag tidigare så vi kunde dra nytta av att vi för en gångs skull kunde segla och dessutom fort med Gunilla. Vi hade hållit över 8 knops fart seglandes sedan vi lämnade Miami, vilket för oss som inte seglade mer än ett par dagar under vår förra resa varit upplyftande. Så när vakten började så fick vi beslå de segel den tidigare vakten inte hunnit med, brassa råna för hamn och sedan snygga upp på däck. Mitt under detta kom lotsen ombord, och vi påbörjar vår insegling till Charleston.

Efter att ha lagt till i Charleston så får vi som är på frivakt gå iland efter att vi ätit lunch. Iland så började vi med att traska runt i Charleston, köpte glass som självklart hade en typisk amerikansk storlek (lilla portionen var en djuptallrik full). Efter det så tog vi bussen till Tanger outlet som ligger 20 min utanför Charleston.

På Tanger outlet fyndade de flesta massvis av kläder och
det var få som kom tillbaka utan minst en shoppingpåse (de flesta med flera). En annan sak vi upptäckt, som är mycket bättre i USA är att Uber-taxi fungerar väldigt bra. Det tar oftast bara 5 minuter innan bilen kommer och om det är full bil kostar det ungefär som att åka buss. Jag önskar att Sverige kunde tillåta samma system, dvs att man fick köra Uber utan taxilicens eller taxibil.

Väl hemma droppade vi bara av våra nya tillhörigheter för
att sedan kunna bunkra upp med förnödenheter (läs godis, läsk etc) inför nästa sjöben/hamn (Bermuda). När vi frågar efter vägen till mataffären så träffar vi av en slump en svensk kille som är ute och backpackar ensam i USA. Han visar oss vägen till affären och vi hade ett trevligt tjöt.

När vi sedan gick tillbaka så genade vi över en fotbollsplan där två amerikanska studenter stod och lirade lite boll. Medans vi pratade med dem så kom det fram ett annat gäng med ungdomar, som frågade om vi är från det svenska skolskeppet. När vi svarade ja så berättade de om att de också är en seglande skola som ligger i en mindre segelbåt nära oss i hamnen. Det hela slutade i att vi spelade en fotbollsmatch emot dem där vi självklart vann med 5-1. Efter matchen så gick vi gemensamt tillbaka mot hamnen.

Sedan när vi kom tillbaka är det en glad stämning ombord
för att vi är hamn men samtidigt så är de flesta trötta efter 4 dagars hård segling. Det slutar med att ett parti Risk spelas i stora mässen, jag som inte uppskattar sällskapsspelets charm valde att istället gå upp på däck för att både utnyttja hamnens wifi och dessutom ha ett trevligt samtal med de som sitter fartygsvakter men även ett par andra elever som inte heller uppskattar värmen och fuktigheten nere i Stora Mässen. Utan att jag tänkte på det hade klockan passerat midnatt med råge och där sitter jag vaken ensam mitt i natten…

/Alexander

Stördbord