Vaktdag I Hamn På Gunilla

Andra dagen i hamn och nu var det midskepps tur att ha vakt. Schemat var fyllt av arbete på höga höjder och underhåll på däck.

Första dagen på Gunilla var jag full av energi och studsade upp ur sängen när det var dags för purrning klockan 7. Idag var detta inte fallet. Som resultat av lite för sena kvällar och många nattvakter satt nu ögonlocken som fastklistrade och täcket hade aldrig känts mer omfamnande. Något som skiljde sig från första dagen var även att vi nu tappat femtio procent av besättningen till frukost. De extra minuternas sömn är guld värda.

Efter en uppställning enligt rutin blev fyra av oss i midskepps tilldelade varsin burk med vitt fett, så kallat fårtalg. Detta skulle vi ta med oss upp till röjeln längst upp och smörja in masten med. Att klättra runt uppe i riggen med flottiga fingrar kan vara en utmaning och jag ska erkänna att det var en smula obehagligt. Speciellt eftersom att det var andra gången jag klättrade högst upp. Efter en stunds arbete på 32 meters började man dock vänja sig vid den höga höjden och lite smått njuta av den vackra vyn med alla byggnader i staden åt ena hållet och ett öppet hav samt horisont åt det andra.

Efter några timmars arbete med fikarast emellan var vi äntligen klara med höghöjdsprojektet. Då var det bara att ta nya tag och börja på nästa. Slipa rännsten och trälår stod på programmet.

Varje dag ska det städas i elev- och befälsinredningen. Jag och Vera var snabba på att välja befälsinredningen, just eftersom att detta kommer med många fördelar. Hos befälen är det redan rent innan man börjar städa, vilket såklart underlättar enormt. Har man tur så är även Anne-Li i sin hytt och bjuder på klubbor. Anna hade vridit sitt knä ur led tidigare på dagen och hade därför tur i oturen och slapp städningen helt.

På kvällen myste vi ihop oss i stora mässen och kollade på draktränaren 3. Kvällen blev kanske lite väl sen som vanligt men efter en lång dag med mycket arbete kändes sängen välkomnande och jag sov väldigt gott.

Skepp ohoj, livboj!

Olivia Fridfelt, midskepps 4 januari 2021