Valsång eller sömnmedicin?

Värmen av morgonens solstrålar träffade mitt ansikte kl 06.30 när morgonvakten började. Fram till klockan 07.30, min tredje vakttimma för natten, fick jag njuta av de få soltimmar Island har att erbjuda, efter det började dagens fullspäckade schema.

Efter en snabb frukost, ombyte och uppställning satte vi oss alla på en buss, bussen tog oss till Orca koldioxid uppfångare, ett nytänkande sätt att ta upp koldioxiden från ett geotermiskt kraftverk som tillverkar energi för att försörja Island. Hela anläggningen som både har sina förr och nackdelar låg ca 25 minuter öst om Reykjavik bland de majestätiska bergen och den mosstäckta lava marken. Eter detta korta studiebesök fortsatte vi vidare med bussen till en vacker strand väster om hamnen. Nu med endast naturklassen utförde vi en strandexcursion för marinbiologin där vi hittade nya för oss främmande alger och en massa blåmaneter som spolats iland på den gråfärgade sanden. Där träffade vi även den svenska ambassadören och hans fru som var minst lika intresserade av strandens biologi som vi. Pär, berättade även om hur Solander tidigare bott i närheten av denna strand.

Efter en snabb men mycket god lasagnelunch hemma på Gunilla tog vi oss till det välkända valmuseet för att samla information om ett antal olika valar till en ännu en marinbiologi uppgift. Valar av alla arter hängde i form av skulpturer från taket i verklig storlek i det dunkla rummet med valsång som sjöng från högtalare. Allt detta, efter den intensiva förmiddagen gjorde oss alla lite extra trötta, så trötta att vissa av oss slumrade till i biorummet på museet som visade en dokumentär om en av valarna.

När jag äntligen tagit mig hem, vilade jag mig en stund innan jag fixade mig för att gå ut och äta middag med några andra kompisar. Väll ute, runt 19 tiden satt jag och åtta andra på Lebowski bar och åt våra extremt goda hamburgare och milkshakes innan vi alla promenerade tillbaka till fartyget efter en lyckad, regnfri dag på Island.

Johanna Boström