Vanlig dag med en liten knorr

Idag var som de flesta dagarna till hamn, slipa block sen slipa lite till och sen kanske om man har tur lacka lite.

Block är det man använder både för att ändra riktning på en tamp men också för att göra en talja som gör saker lättare. Verkligen inte det roligaste att göra, speciellt inte uppe i masten men det är väl ändå bättre än att vara hemma i Sverige och frysa.

Att slipa block i masten kanske låter väldigt enkelt men det är det verkligen inte ska jag säga. Det tar verkligen en livstid att bli bra på det, alla olika ställningar som man måste byta mellan för att komma åt. Det är ju inte sköna ställningar heller och verkligen inte ergonomiskt. Men vad gör det egentligen, det är ett väldigt litet pris att betala för att uppleva det vi får uppleva.

Men denna dagen hade en liten knorr, vi hade dagen innan varit på skolbesök och nu skulle eleverna vi träffat komma ombord på Gunilla och vi skulle få ge de en tur runt båten. Det var väldigt roligt och vi pratade väldigt mycket om hur kul vi haft det dagen innan när vi dansade. Men det var speciellt skönt att slippa slipa blocken i alla de obehagliga ställningarna i masten.

Rees/Midskepps