Vi har anlänt till Gibraltar

I morse lade vi till i Gibraltars hamn. Trots det stilla havet gungar det fortfarande för vissa i ben och huvud men det stoppar inte oss i babords vakt från att ha vakt hela dagen ut…

Morgonen startade med vakt klockan 8, vi började direkt med att klättra upp i riggen för att beslå segel i den vackra soluppgången mellan Afrika och Spanien. ”Det var en riktig pangsoluppgång”, som vissa sa när vi kom ner från riggen. Vakten som ibland kan anses som uttråkande förhöjdes när vi fick se resans allra första delfiner precis utanför Gibraltar i det klarblåa vattnet. Klockan 12, när vi hade kommit på plats och hade uppställning fick vi beskedet om att den spanska militären inte hittat oss och av misstag bordat fel båt.

Babordsvakten har idag gjort Gunilla ren och fin genom att städa utvändigt och invändigt, vi har skurat däck, kvajlat stora trossar och sedan har jag suttit nere i ett utrymme vi kallar döden och gömt undan tamparna. Vi har också städat toaletterna, moppat durken och tvättat våra kläder, det kan ju diskuteras vad man tycker om det, men det var ändå en bra dag eftersom vi fick mycket god mat som födelsedagsbarnet Viktor hade önskat. Det som stor på menyn var pasta carbonara till lunch, brownie till fika och tacos till middag vilket var väldigt gott och det gjorde många på bra humör.

Elsa Bergman, babords vakt