Vi har nyblivna kommunister vid vår barm

Vi har nu den 30/12 påbörjat vår tredje dag på den 17 dagars långa Atlantenresan som vi har framför oss.
Delfiner och fiskar är det enda levande i sikte. Alla ombord har åtminstone inte blivit helt tokiga, än...

Idag försökte Adam fånga en till guldmakrill som slutade i ett fiasko och ett skadat ego. Fisken slet sig och en deprimerad Adam sänkte sakta fiskelinan till durken.

Trots detta fiasko hade Adam innan detta fångat en annan hanguldmakrill (kommer vara fiskexpert om det fortsätter på detta sätt, äter inte ens fisk själv) som Sofia lärde oss att filéa under dagens vakt. Måste erkänna att det var otroligt vidrigt och intressant på samma gång. Men vem vet, det kanske blir en väldigt bra merit när man skall söka jobb hos fiskhandlaren i Saluhallen efter hemfärden.
Dagens vakt var otroligt lugn med knoplära och skinande sol. Under nattvakten fick jag och Matilda lära oss att navigera av Jerker vilket var intressant men väldigt svårt. Jag har verkligen fått en nybliven respekt för kaptener och överstyrmän som skall veta vad alla små symboler och förkortningar betyder. En tjej i vår vakt (som skäms och inte vill nämnas med namn) som glömt av vad kommunism var fick sig en lektion av Sofia som resten av oss lyssnade spänt på (de som inte sov det vill säga). Efter denna lektion är Hon expert på allt från Marxismen till Maoismen kan jag glatt meddela. Kanske har några ombord som hälften av alla på ÖSG gått och blivit kommunister, vem vet? Som Tyko Jonsson en gång sa: Vi har närt en kommunist vid vår barm! Denna kommunist kanske efter dagens bravader är Hon!

Av Ester Höglund, Midskepps