4-8 vakten och jag

Man vill ju hänga med eleverna, det är det bästa med att vara Dos. Ofta blir det på mina villkor i lektionssammanhang, även om vi hinner med en del mys också.

Dock är det på vakten det händer, här kan man vara med på elevernas villkor och de får visa sina arbetsrutiner och nya skills. Så när Styrbord frågar om jag vill hänga på är det bara att ta på sig sitt gladaste leende och köra. Allt känns bra fram till mobilen väcker mig 03.30….

Tack gode gud för kaffe! En snabb kopp, på med sele och direkt upp till uppställningen. Sen är det bara att köra! Vi ska bärga segel och jag hänger på. Tro nu för all del inte att jag gör någon vidare nytta! Klättra kan jag men sen verkar eleverna mest tycka att jag är i vägen. En av mina ”coacher” tycker att du kan väl stå där och berätta roliga saker och bara peppa oss. Så där står jag, tidigt på morgonen högt uppe i en mast och försöker vara rolig. Det är fortfarande mörkt även om månen gör sitt bästa för att fungera som nattlampa. Eleverna gör sitt jobb mycket koncentrerat och det är svårt att tro att de var nybörjare bara för några veckor sedan.

Väl nere på däck igen halar vi här och lite där. Vi klämmer ihop oss hela gänget inne radiohytten för att se några korta filmer om hur man snabbt bärgar segel om det kommer ett oväder. Sedan är det dags för städning. Vi utrustar oss med kvastar samt pytsar med diskmedel och vatten. Däck och hus ska skuras innan vi blir avlösta av 8-12 vakten. Trots tidig morgon har det varit kanonkul och självklart tänker jag vara med midskepps och babord på deras vakter också!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare