Allt på samma gång

Tampa är en påmönstringshamn och det betyder ofta att vi inte har något skolrelaterat program eftersom eleverna är upptagna ombord. Idag tog vi dock en paus i båtgörat och gav oss ut i den amerikanska verkligheten.

En sak som du som läser denna blogg behöver veta innan jag fortsätter är min syn på promenadavstånd. Jag anser att: Kan man ta sig dit på ca 1 timme, då går vi. Dagens första stopp kvalade in på detta kriterie, så direkt efter uppställningen tågade vi iväg. Vart är ni på väg, undrar du? Vi ska medverka i ett direktsänt radioprogram och därför är det viktigt att vi kommer i tid. WMNF, Tampa Bay`s Community Radio hade bjudit in oss och de ville veta mer om våra seglingar, vilka skillnader eleverna ser på USA och Sverige. Exempelvis ställdes frågor om sjukvård, vapen och utbildning. De utvalda eleverna svarade klokt och säkert på allt. Eleverna hade helt själva lottat fram vilka om skulle medverka i respektive vakter. Efter programmets slut fick vi en rundtur med bakgrund till att radiostationen startades 1979. Reklamfri, vilket är ovanligt i USA men de som arbetar på stationen är noga med att de lever på donationer och kan därmed vara oberoende. De har fokus på jämlikhet, mänskliga rättigheter och vill vara en röst för de som inte hörs.

Efter besöket på WMNF skuttade Styrbord tillbaka till Gunnis för vakt medan jag tog med mig Midskepps till Scientologkyrkan i Ybor City. Innan du som läser ringer arga samtal eller räddningsorganisationer för sektmedlemmar, låt mig förklara. Eleverna läser kursen religion 2 och under hela hösten har vi arbetat med sekter. Vi har lärt oss hur de fungerar, hur man känner igen en sekt och hur de arbetar. Här i Tampa finns ett av alla huvudkontor samt kyrkan vi besökte. Vi har med oss ett kritiskt tänkesätt och vi bara lyssnar på vad de säger. Exempelvis fick vi en helt vanlig rundtur vilket var spännande då lokalen är en gammal cigarrfabrik. Sen såg vi en kort film om L Ron Hubbard i vilket en riktig ”Superman” framställs. Det fanns inget den mannen inte kunde! Allt och alltid: supersnabb, skarpsinnig, överintelligent samt, självklart, oerhört ödmjuk. JO, jag är liiite ironisk här…. Alla våra guider var oerhört trevliga och efter besöket på väg hem till Gunnis, då vi faktiskt åkte spårvagn, pratade vi mycket om hur de faktiskt lever, om de enorma skulder många drar på sig samt om hur flertalet har kapat sina band med nära och kära. De andra vakterna ska också gå. Det är BARA JAG som lämnat mejladress och telefonnummer, eleverna har och ska ange påhittade namn. Jag har föreslagit Bertil Karlsson……

Väl ombord hade vi en liten stund att andas ut samt äta middag innan det var dags att plocka fram sporttermer och svenska flaggan. 19.00 startade matchen mellan Tampa Bay Lightning och Minnesota Wild. Det var en upplevelse i amerikakunskap. Nationalsång, hyllningar för hemvändande soldater, slagsmål på isen utan att domarna gjorde något alls. Vi gick dit och var ganska neutralt inställda till lagen men plötsligt förvandlades vi till tampafans och hejade fram laget till vinst. Vi var ganska trötta när vi väl kom ombord igen. Det mesta vi besökte låg ju på promenadavstånd ;)

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare