Andra dagen i Portsmouth

Idag har varit vår andra dag i Portsmouth. Som nämnts tidigare väntar oss en hel del aktiviteter och annat under veckan som kommer.

Söndagsmorgonen började med att vi vid uppställning sjöng och hurrade för Moa som fyllde år. Därefter fortsatte dagen med att jag, tillsammans med en och en halv vakt, besökte Dagen D-museet här i Portsmouth. Vi strosade längs med strandpromenaden i det fina vädret som den engelska kusten bjöd på och på vägen passerade vi bland annat ett tivoli som låg väldigt fint till.

Väl framme på museet blev vi först mottagna av vår guide som förklarade bakgrunden till och uppbyggnaden av det broderi som avbildade tiden före, under och efter Dagen D. Den var inspirerad av den berömda Bayeux-tapeten, det nästan 900 år gamla broderi som visar hur Vilhelm, hertig av Normandie, erövrade den engelska kronan. Vidare fick vi bland annat se brev, dokument, kläder och annan utrustning som användes av både vanliga personer och soldater i England under andra världskriget.

Söndagen innefattade också besök av elever och familjer från PGS, Portsmouth Grammar School inför den första omgången av övernattningar. Efter en kort guidning ombord vinkades de nervösa, men förväntansfulla eleverna av och följde med sina värdfamiljer hem. På kvällen fick de elever som var kvar ombord besök av Tony, som är gammal lärare på PGS, och hans shantysångare. Eleverna uppskattade besöket och bjöd till och med tillbaka genom att sjunga ett par Håkan Hellström-låtar.

Idag, måndag, har varit relativt lik gårdagen på så sätt att jag gick tillsammans med andra halvan av eleverna till Dagen D-museet där de fick se samma utställning. Därefter gjorde jag de elever vars tur det var att övernatta sällskap bort till PGS för att lämna av dem hos sina familjer under överseende av Mr Taylor, som är den lärare som är vår kontakt på skolan.

Allt väl ombord i ett soligt Portsmouth hälsar

Arya Rahimian, utbildningsledare