Andra dagen på Gunilla

Just nu sitter jag på kajen bredvid Gunilla medan Styrbordsvakten genomför en kemilaboration bredvid mig. Solen håller på att gå ner och vår andra dag på Gunilla är snart slut. Vi har inte spenderat så mycket tid på Gunilla idag utan har istället utforskat nationalparken Everglades.

Efter uppställningen klockan 8 samlades vi på kajen. En bit bort på kajen väntade vår buss och vi hjälptes åt att packa med lunchlådorna som kockarna Pontus och Johannes gjort iordning för oss. Efter drygt en timmes bussfärd möttes vi av två rangers. Under förmiddagen guidade de oss genom knähögt vatten in bland växtligheten i en liten del av Everglades. Vår medhavda lunch åt vi på ett picknickställe som guiderna pekat ut oss och vi avslutade utflykten öga mot öga med med Aligatorer på Anhinga Trail.

Imorgon fortsätter den familisering som vi ägnade vår första dag på Gunilla åt. Under familiseringen är eleverna uppdelade i 6 olika grupper som roterar till olika stationer där de få repetera upp rutiner och säkerhet ombord.

Kort sagt har jag får ha några fina dagar tillsammans med NaSj1720

Lisa Rundberg