Ankomst Funchal, Madeira

När jag kommer ut på däck till vaktavlösningen klockan 8 möts jag av på blå himmel, sol och en fantastisk vy över ön Madeira. På de branta bergen klättrar hus, växtlighet och slingrande vägar.

På hamnpresentationen igår i stora mässen tittade vi på kartor över ön och repeterade fakta om Madeira, både historiskt och nutid. Men det är en sak att läsa om hur befolkningen till största delen bor på en tredjedel av ytan, och sedan förstå varför, när vi kikar på ön som vi närmar oss. Vi står på däck och undrar hur det ens är möjligt att inte bara bo utan också odla något under sådana villkor. Det här är något helt annat än vad vi är vana vid.

Lotsen kom ombord och tog oss in till kryssningskajen och kapten Hans trixade in oss precis bredvid en kryssningsbåt. Gunilla krympte några storlekar i jämförelse med den enorma båt som nu låg bredvid oss. En snabb lunch på däck och sedan gick alla elever av för att ta en första promenad i Funchal. Eller kanske ta sig till andra delar av ön för att leta upp vattenfall, naturliga havspooler eller svarta stränder.

Vi har fått minska på dagarna här i Funchal eftersom det inte fanns kajplats för hela besöket. För att se till att alla elever kan få studietid har vi infört ilandtid på dagen även för vakten som har hamnvakt. Låter det komplicerat? Jag tror det ska fungera och att eleverna upplever att alla har en chans att komma iland.

På lördag åker vi alla tillsammans på busstur runt ön, eller egentligen runt halva ön. Vi blir borta hela dagen och ska upp till högsta toppen, vandra vid en levada (bevattningskanaler här på ön), besöka två bondgårdar och en massa annat. Vi har en guide för dagen som säkert kommer att få besvara massor av frågor. Mer om det i nästa blogg.

Allt väl ombord,

Brita Malmcrona