Äntligen!

Dagen vi väntat på i evigheter är äntligen här. Vårt skolfartyg har legat still allt för länge och seglingslusten är stor.

Det är lite som en myrstack här ombord där alla springer runt för att sjösäkra, lasta av det vi inte vill ha med oss samt lasta på det vi vill ha. Viktigt att det inte blir tvärtom!

Vi har en avgångstid mellan lunch och 15.00. vilket beror på allt vi ska hinna göra innan avfärd. Kapten Hans har beräknat att det ska räcka för få klart T/S Gunilla. Nu kanske du funderar på vart vi ska? Det är en mycket bra fråga men det är högst oklart. Vår slutdestination är Malaga, så mycket vet vi. Vad som händer däremellan beror på väder, vind och allt annat som händer ombord. Vi vill söderut så fort som möjligt för att slippa frysa och ha på oss i princip alla kläder vi har med oss på en och samma gång.

Nu fick jag precis höra att vi lämnar Öckerö 14.00. Stämningen ombord är förväntansfull och lite nervös. Hur blir det bed sjösjukan? Kommer vi frysa jämt? Hur stora vågor kan det blir? Och så den obligatoriska frågan när det gäller SA2023: Kommer maten räcka? Än så länge vet jag bara svaret på den sista frågan som är ja! Våra kockar Anna och Mia förser oss med supergod mat och massor av fika!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare