Äntligen framme!

Vi har tagit oss hela vägen ner till Marocko och stigit ombord på Gunilla. Detta är nog bara några av de tankar som rusar genom huvudet hos våra elever, men faktum är att nu är vi äntligen här

Efter en lång resa med buss till Kastrup och sedan flyg till Agadir är många av oss rätt möra då det kan vara svårt att sova ordentligt när man är på resande fot.

När vi väl landat i Agadir möttes vi av en värme många av oss inte har upplevt sedan i september månad med ca 20 grader i luften och en värmande sol. Från flygplatsen körde den bokade bussen oss ut till Gunilla, som har lagt till i Agadirs hamn. Härifrån såg man hur de små blå fiskebåtarna, som ser ut som djupbottnade ekor med små utombordare, glider runt i vattnet, ständigt förföljda av ett antal måsar. Kapten stod redo vid landgången för att hälsa oss välkomna och meddelade oss att lunchen var färdig och väntade på oss, något som var mycket uppskattat efter en lång resa.

Jag tror aldrig att eleverna har uppskattat spaghetti och köttfärssås lika mycket som denna dag. Likt vargar slukade alla elever en ordentlig portion, för att sedan hamna i paltkoma. I samband med lunchen fick eleverna också stifta bekantskap med resten av besättningen som presenterades av kapten.

Resten av dagen och kvällen var lugn för att låta eleverna vila upp sig inför morgondagens familisering, där eleverna delas in i grupper och får lära sig om båtens olika delar och arbetsuppgifter.

Allt väl ombord hälsar,

Arya Rahimian