Äntligen i hamn

Med spänd förväntan bland både elever och DoS har vi sakta närmat oss Lübeck under morgonen.

Tidigt samma morgon, ungefär vid sjutiden, anlände lotsen som skulle hjälpa oss att navigera ner för floden Trave. Eleverna var väldigt nyfikna på vad Lübeck är för typ av stad och när de skulle få möjlighet att gå i land. Vädret var lite kyligt, men friskt. Medan vi långsamt gled ned längs med floden upplyste jag eleverna att de, på var sin sida om floden, kunde se landområden som varit del av forna Öst- och Västtyskland.

Det var viktigt att vi höll tiden under morgonen då det fanns en bro som öppnades vid ett visst klockslag. Tack vare kapten och vår duktiga besättning (eleverna inkluderade givetvis) anlände vi i god tid till broöppningen och kunde sedan lägga till vid kajen Media Docks i centrala Lübeck.

Både jag och eleverna såg fram emot att få sträcka på benen och att få utforska Lübeck som vid en första anblick såg ut att vara en vacker stad med dess många kyrkor och byggnader i medeltida stil.

Arya Rahimian, utbildningsledare