Äntligen lämnar vi Lissabon

Så fick vi höra de där orden som vi väntat på: ”Motorn är godkänd, vi kan segla!”.

Kapten Hans informerade oss i morse på uppställningen om avgång klockan 11. Vad han också sade var att vi inte ska sätta kurs mot Azorerna som det var tänkt, utan mot Funchal, Madeira. Vindarna dit är bättre, vi kan segla och kan också undvika en storm som kan ställa till det på Azorerna. Vi är bara positiva.

Efter uppställning satte vi sjövakter, tog itu med sjöstuvning och slängde sopor. Det är rutin vid avsegling. Lotsen kom ombord och vi kunde lämna kaj. Babord bemannade poster och jobbade på däck med förtöjningar och trossar, vi andra tittade på. Det är en härlig känsla att lämna kaj och känna hur båten rör sig. Hur mycket rörelse det blir, återstår dock att se. Jag tror många är lite nervösa inför första dygnet, funderar över sjösjuka och hur det ska bli att gå vakt till sjöss. Som tur är har vi befäl som svarar på frågor, förklarar och svarar på frågor igen. Det känns bra.

Nu är det snart lunchtid. I eftermiddag väntar möten. Både stormöte på däck för alla och möte i vakterna. Sedan blir det vad vi kallar båtråd, ett möte där jag och kapten träffar representanter för vakterna.

I kväll blir det lugnt i elevkorridoren, gissar jag. Att vaggas till sömns på den båten går fort. Gårdagskvällens mys med På spåret i stora mässen känns redan långt borta. Nu är vi till sjöss!

Allt väl ombord,

Brita Malmcrona