Äntligen seglar vi!

Med bara ett par dygn kvar till Plymouth har vi äntligen vind i seglen! Nog för att det har blåst lite av och till innan, men aldrig från rätt håll eller till någon större nytta! Just nu gör vi faktiskt 7-8 knop, vilket är väldigt bra med tanke på att vi behöver komma så långt vi kan. Det finns nämligen farhågor om direkt motvind den allra sista biten.

Eftersom det är söndag har det varit lektionsfritt, så när som på den sedvanliga säkerhetsövningen. Denna handlade idag om ”övergivande av fartyget”, vilket innebar att vi samlades vid de olika mönstringsstationerna, för att ta på oss livvästar och gå igenom rutinerna för vad som händer om man behöver lämna Gunilla för att gå i livflottarna. Efter övningen stod det som vanligt även stormöte, elevråd och båtråd på programmet.

Förutom seglingen gör solen sitt för att höja humöret på ett gäng ganska trötta elever. Det märks att vi redan varit till sjöss i elva dagar och att alla verkligen ser fram emot landbacken. Inte ens Gunillabacken, där frivakter annars gärna håller till, lockar särskilt mycket i snålblåsten! För övrigt känns hela båten som en backe när det lutar som det gör idag.

För att försöka förbereda oss inför mötet med civilisationen i allmänhet, och England i synnerhet vankas det visst te och scones till kvällsfikat. Jag längtar redan!

KiKi Åstrand

utbildningsledare