Äntligen tillbaka!

Äntligen tillbaka på Madeira efter 40 års längtan till att få återse denna otroligt vackra ö! Som några av er redan hört, är det minnet av en chockartad upplevelse på det minimala flygfältet som stoppat mig, varför det kändes underbart att kunna få komma hit sjövägen!

Nämnda sjöväg har för övrigt legat näst intill spegelblank under hela dagen, vilket var extra välkommet under min eftermiddagstur längs strandpromenaden. För att lyxa till det lite extra hade jag med mig min kaffetermos och kunde till fikat njuta av detta hamnstopps första bakelse. Normalt sett brukar jag ju börja med något typiskt lokalt men denna gång kunde jag inte motstå frestelsen att inhandla något mer ”internationellt”. Det blev därför en ”gammal hederlig” jordgubbsbakelse bestående av en ca 8 cm spröd pajdegsbotten fylld med citronfromagegrädde och dekorerad med glaserade jordgubbar och ett stort blåbär. Hela skapelsen hade, tack vare fromagen, en sällsynt lyckad fräschör som definitivt inte behövde skämmas för sig!

Efter detta vederkvickande avbrott fortsatte jag så min vandring i området ända till dess att det var dags att gå hem till Gunilla och fortsätta jobba. Efter väl förrättat värv blev det emellertid ytterligare en liten kvällspromenad i den vackert upplysta staden. Belysningen spred sig längs med bergssidorna ända upp till krönet, varifrån ett extra starkt ljussken lyste upp natthimlen. Det visade sig komma från stadens stolthet, Cristiano Ronaldos, egen fotbollsstadion. Denne celebritet står för övrigt staty utanför sitt eget museum här i Funchal och lockar säkert en och annan extra besökare till ön.

KiKi Åstrand

Utbildningsledare