Avseglingen som kom av sig

Idag var det påmönstring för en ny klass ombord T/S Gunilla. En sådan dag är fylld av härliga möten, bestämda rutiner och massor av aktiviteter. Och vanligtvis ingår även momentet att faktiskt lämna kaj.

Det mesta gjorde vi. Det var nya befäl att bekanta sig med och en del gamla att ta upp tråden med. Gunillas alla ställen för säkerhetsanordningar gicks igenom på familiseringsrundan med styrman. Chiefen gick igenom maskinronden. Sedan skulle selar och västar delas ut och så skulle det klättras i riggen. Här fick eleverna kämpa en del med både regn och hårda vindar när de skulle äntra riggen för första gången på ett halvår. De verkade dock inte ha glömt av hur man gör utan klättrade villigt på. Så långt allt väl.

Vid 16-tiden började nära och kära att samlas på kajen för att krama en sista gång och sedan få vinka av oss en stund senare. Jag tror dock att alla förstod att någon avgång skulle det inte bli, med landgången på plats och besökande kvar på båten. För sakens skull hade vi ändå en uppställning och så meddelade kapten att Gunilla skulle få ligga kvar vid kaj på grund av de vindar som väntas till kvällen och att vi därför skulle segla imorgon istället, oklart när. Lite snopna fick alla som stod på kaj konstatera att vad som skulle bli ett sorgligt och vackert avsked istället blev till ett ”ok då hörs vi lite senare så får vi se när ni seglar.”

Nu har lugnet lagt sig över Gunilla. Ingen är särskilt ledsen över att vi inte kommit iväg. Det bådar gott tycker jag. Elever som snabbt ställer om och gillar läget underlättar för mitt jobb ombord och gör resan så mycket trevligare för oss alla. Vi ser fram emot en händelserik resa ner genom Europa. Det vi vet är att vi kommer att vara med om mycket, kanske inte alltid det vi planerat, men det blir bra ändå.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona