Avslutningsmiddag

Tampa är ju avmönstringshamn, men vi hann med ett besök på Tampa Bay History Center med alla elever för en sista kunskapsinjektion

Halva klassen gick till museet i onsdags och andra halvan på torsdagen. Jag hade beskrivit elevernas uppgifter i historia och hur de innan resan förberett sig för USA upplevelsen genom att läst in sig på USA:s historias ur ett Afro amerikansk perspektiv för Nancy som samordnade vårt besök: Nancy ordnade då så att Fred Hearns, som är kurator för museets framtida Afroamerikanska fasta utställning, höll en kort föreläsning med en Q & A.

Fred berättade om hans uppväxt i ett segregerat Tampa med rasism och Jim Crow lagar som starkt minskade hans rörelsefrihet och handlingsutrymme. Hur han arbetade med medborgarrättsrörelsen och med jämställdhetsfrågor fram till för några år sedan. Upplevelsen med Obama som president och den backlash som han ser efter Trump, men också hans framtidstro.

På Gunilla har den stora slutstädningen tagit fart och överallt städas, målas och putsas det. Idag är det packdag som är organiserad nästan militärt. Samtidigt skall en utvärdering göras och det är jag som jagar eleverna med det.

Ikväll är det också avslutningsmiddag, något som också märks tydligt, det repas på framträdanden, det spelas in små filmer och ifrån Wågis och Adams kök luktar det fantastiskt. Det stora påsen med avslutningsmiddags pynt har grävts fram under Dos koj och förväntningarna är höga.

Tobias Lundqvist, utbildningsledare och avslutningsmiddagslåtskrivare.