Bara festen kvar

Så fort den här sista veckan i hamnen har gått. Vi njuter av de varma dagarna och närheten till den långa stranden. En bussresa bort finns den vackra gamla stadskärnan som vi besöker ibland. Vi är trötta nu och väntar på att det ska bli tisdag och hemresa.

Ikväll är det avslutningsmiddag. Det är en tradition ombord att vi äter en finare middag tillsammans en av de sista kvällarna. Vi klär upp oss, förbereder med sketcher och tal och pyntar stora mässen med ljusslingor. Det blir festligt, nostalgiskt och spexigt, allt på samma gång. Det hör till middagen att jag som dos ska hålla tal, så det går jag iväg och förbereder medan vakten ombord jobbar färdigt för dagen.

Veckan här har varit bra. Vi var på ett skolbesök på IES Rafael Alberti som är en gymnasieskola på promenadavstånd från hamnen där vi ligger. Vi ställde upp på kajen innan det ens var ljust ute och promenerade genom staden som just vaknade till. Vi gick förbi gubbarna på barerna som tog dagens första kaffe, passerade föräldrar som drog runt på barnvagnar och skolbarnen på väg till skolan. Det väcker viss uppmärksamhet när vi kommer i en klunga på dryga 40 elever i blåa tröjor, pratande och fnissande som vanligt.

Väl framme på skolan blev vi välkomnade av rektorn och efter en rundvandring skulle det sportas. I fyra lag, mixade med spanska och svenska elever, skulle det spelas fotboll, volleyboll, landbandy och indiaka. Det senare visade sig vara ungefär som volleyboll med en fjäderboll. Det hela blev väldigt intensivt och svettigt. Två timmar senare var vi i stället i ett klassrum för att intervjua de spanska eleverna. Den uppgift som fungerade bäst var nog den om hur väl spanska ungdomar lär sig ett främmande språk. Det var svårt att genomföra intervjuer om det historiska minnet när personen du pratar med har förberett frågor om din favoritfärg. Nåväl, det löste sig bra ändå. Eleverna är rätt vana vid det här laget.

Imorgon söndag ska vi packa, på måndag ska Gunilla städas och senare på natten till tisdag lämnar vi det som varit vårt hem i nästan två månader för att flyga till Göteborg. Jag tackar för mig, önskar nästa klass välkommen ombord och deras dos Lisa lycka till!

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona