Belize it!

Tredje dagen till ankars utanför Belize City går mot sitt slut. Det blir långa dagar för frivakterna som lämnar Gunilla redan vid 9 på morgonen.

Här har vi ingen kaj att ligga vid så Gunilla ligger till ankars en bit ut istället. Trots att det bara är en transport på inte mer än 7-8 minuter kan vi bara ha en transport in på morgonen och en ut på kvällen. Väl iland kan man välja på en promenad på stan eller en utflykt till någon av alla fina öar som ligger som ett pärlband längs kusten. Eftersom vårt gemensamma program blivit förskjutet till slutet av besöket inleder vi det här hamnstoppet med några dagar för eget utforskande.

Belize City kanske är en stor stad med våra mått, men är ändå landets största med sina 65 000 invånare. Affärsgatorna går det snabbt att utforska. När vi kommer iland första dagen är det full kommers, barnen går halvdag i skolan på grund av en helgdag på måndag och det är livligt på gatorna. Vi kryssar mellan skolbarn, tiggare och försäljare på gatan, njuter av att vara iland och köper frukt på marknaden. Vi väljer ivrigt bland avocado, mango, papaya och bananer. Här ska frossas i frukt! Och så förbereder eleverna för utflykter. De går samman, söker upp bokningsställen och prutar på priset.

Nästa dag åker alla som har frivakt ut till de fantastiska öarna 45 minuters båtresa utanför kusten. Där går vi iland på en ö som ser ut som något ur en färgglad broschyr. Stränder, palmer, färgglada hus och ett stort utbud av det turister vill ha: shopping, mat, dricka, snorkling och bad. Ett gäng elever har en uppgift i naturkunskap att göra här. De har planerat en undersökning som de ska göra under en snorkeltur. De är nöjda när vi ses lite senare, solbrända berättar de om rockor, hajar och sköldpaddor.

Lika livlig som staden var första dagen, lika öde är den på söndagen. Jag blir kvar i stan medan frivakterna klokt nog drar på nya utflykter. Allt är stängt, båsen med försäljning för kryssningsturisterna gapar öde, på gatorna är det nästan kusligt tomt. Vad än belizianer gör på söndagar, så händer det någon helt annan stans. De kanske förbereder sig inför imorgon då det är nationell helgdag här i landet. Man firar landets store välgörare Baron Bliss och andra hjältar.

Skolorna öppnar igen på tisdag och då har vi ett skolbesök inbokat. Vi ska åka tillsammans på en busstur in i landet och göra en övernattning innan vi kommer tillbaka till Gunilla på kvällen före avgång. Spännande!

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona