Besök på Hillsborough Highschool

Klockan ringde tidigt idag. Vi åt frukost och hade sedan uppställning kvart i sju.

Efter uppställningen samlades vi utanför American Victory för att bli hämtade av flera taxivans som skulle köra oss till Hillsborough Highschool. Det var inte mycket trafik och resan gick fortare än våra chaufförer trott, vilket innebar att vi var tidigt på plats utanför skolan som ligger i Seminole Hights.

Vi samlades i aulan tillsammans med de elever från skolans IB-program som skulle ta hand om oss under dagen. IB-programmet rektor, Trisha Fitzgerald, hälsade oss välkomna och presenterade skolan och IB-programmet. Sedan ropade hon upp våra elever och parade ihop med dem med en elev från deras skola. Flera våra elever hade redan haft kontakt med sin värdelev under helgen, men för andra var det första gången de träffades. Efter detta fick våra elever följa med på de lektioner som pågick under förmiddagen. Klockan 1030 bjöds vi på lunch som föräldrar från föräldraföreningen lagat och efter lunchen var det lektioner fram till två.

Det är babords vakt som har vakten idag och jag åkte med dem tillbaka till T/S Gunilla. De var nöjda med besöket på skolan och tyckte att det var spännande att få ta del av deras vardag. Flera av eleverna som inte hade vakt fortsatte eftermiddagen tillsammans med sina värdar.

När vi kom fram till American Victory såg vi fler master än Gunillas och det visade sig vara Stad Amsterdam som lagt till när vi var borta. Jörgen med fler ur vår besättning vad där och hälsade på och sedan kom flera från deras besättning och visades runt hos oss. Vi hade en gammal elev och en styrman som jobbade ombord på Stad Amsterdam och över åren har vi många elever som jobbat där en period.

Nu närmar sig klockan midnatt och lugnet har sänkt sig över T/S Gunilla.

Allt väl ombord!

Katarina Lindgren