Blandade upplevelser

Efter en passande lugn inledning av stilla veckan, började det igår att blåsa en del men tyvärr från alldeles fel håll! Idag ser det emellertid något ljusare ut och vi seglar just nu i riktning mot Brasilien snarare än gårdagens Kanarieöarna. Man får vara glad för varje liten grad som vinden vrider och vi hoppas förstås på att snart vara på rätt kurs igen!

På tal om kurs är eleverna nu i full gång med sina studier och om bara internettäckningen varit lite bättre, hade nog samtliga svenskanoveller redan varit i hamn! För övrigt jobbas det flitigt med allt från naturvetenskapliga förberedelser till reflektioner kring New Age.

När det gäller undertecknads egen bakverksstudie, kan jag meddela att jag, trots de få timmarna i Cadiz, hade sinnesnärvaro nog att förse mig med undersökningsmaterial. Av ett begränsat urval bestämde jag mig för den som såg mest bekant ut, nämligen en så kallad Palmier-kaka. Det centimetertjocka bakverket mätte ca 2 dm på bredden och bestod av en ihop-pressad degremsa överdragen med choklad. Det var åtminstone vad jag trodde och även anledningen till att jag förväntade mig en ”sötknastrig” upplevelse. Vad jag emellertid inte upptäckte, var att det emellan chokladen och själva kakan även dolde sig ett lager vaniljkräm, vilken fått kakan att mjukna och mer påminna om veckogammal wienerbrödsdeg. Det hela var väl inte helt oävet, men jag måste ändå erkänna att jag ser fram emot Madeira och vad denna ö kan ha att erbjuda!

KiKi Åstrand

utbildningsledare