Borta bra men hemma bäst

Borta bra men hemma bäst. Den devisen tror jag att alla skriver under på, oavsett hur trist det är att behöva skiljas. Ja, som ni förstår är det med väldigt blandade känslor som vi legat för ankar i två dagar. Dels är man nästan hemma och dels är man fortfarande kvar på båten. Dels längtar men hem och dels fruktar man uppbrottet. Ja, ni förstår säkert hur era ungdomar känner…

För att inte ges tid att grubbla alltför mycket har eleverna emellertid hållits konstant sysselsatta. Igår var det den stora packningsdagen och på kvällen bjöds det till fest. Våra eminenta kockar hade lagat en riktig galamiddag och festkommittén hade arrangerat filmpremiär för de senaste Gunillarullarna. Avslutningsvis fick samtliga ombord en utmärkelse och en medalj som ”båtmästare”, var och en i sin egen kategori. Jag som i min enfald trodde att eleverna såg mig som någon slags ställföreträdande mamma, blev utnämnd till… Håll i er nu… Båtens Farmor!!! Ja ja, det är väl sådana smällar man får ta!

Idag har det städats för glatta livet och när vi var klara med det vankades det en överraskning, nämligen en grillkväll på Hyppeln! Det kändes onekligen märkligt att gå iland i Sverige och befinna sig på, för mitt eget vidkommande, fel ö! Nåväl, i morgon bitti ska vi väl i alla fall hamna rätt. Innan dess vill jag dock passa på att tacka för lånet av era barn, alltså mina nya barnbarn!

KiKi Åstrand
utbildningsledare