Bröd förenar !

Jag tror det kan vara en magisk krydda, Gunillakryddan.

Vi har två toppenkockar ombord Johannes och Kalle. Inte nog med att de lagar god mat…mest hela tiden, frukost, tiofika, lunch, trefika, middag och fika under nattseglingarna…jag menar allt detta, dessutom bakar dom bullar och bröd. Jag tror jag ätit mitt livs bästa lussebullar ombord, gyllengula av saffran och gurkmeja och…med lite socker på. Här hålls en surdegskultur igång och de olika baken kryddas med lökpulver, julkryddor och annat gott. Kavring, ljust bröd, mörkt bröd, grovt bröd och scones. Allt detta goda håller humöret på topp och vi äter som vi aldrig gjort förr. Elever som brukar leva på ett stort mål mat i Bamba och sedan resten av tiden ett Big Pack med glass har med glädje fått uppleva tjusningen med framdukad vällagad och anpassad mat för rullande sjömän.

Redan nu förstår vi att det är nått speciellt att vara här, hur vi är mot och med varandra, nästan främlingar som redan litar på varandra och tar hand om varandra.

Kanske är det så att det är i brödet hemligheten vilar…

Dagens Deg Dos Jakob