Bussresa med komplikationer

Idag var dagen för vår gemensamma bussresa runt Madeira. Det var också första dagen med regn på den här resan. Vi har verkligen haft tur med vädret.

Bussen hämtade upp oss på kajen och vi blev presenterade för guiden Marcia. Det skulle visa sig att det här gänget älskar att åka buss tillsammans. Stämningen var god och blev ännu bättre av den allsång som bröt ut med de lite oväntade låtvalen sjuttiotalsprogg och Göteborgs nationalsång. Guiden Marcia var dock väldigt imponerad men såg sig tvungen att ibland bryta in med fakta om det vi for förbi.

Inledningen av bussturen var dock allt annat än lyckad. Är det något den här ön har så är det fantastiska vyer över ett storslaget landskap. Det kan inte upplevas i dimma och regn, vilket vårt korta besök på vulkantoppen bekräftade. Vi fick knappt tid för en kaffe ens eftersom vår chaufför absolut ville köra vidare pga ännu sämre väder. Det hela kändes lite dramatiskt, men vi togs oss ner för berget och snart var vi framme vid nästa stopp, vilket var en levada-vandring. Jag tyckte att jag hade varit tydligt med instruktionen varma kläder, regnjacka och grova skor, men det visade sig vara tolkningsbart.

Regnet öste ner, stigen längs levadan var lerig och det var kallt, men eleverna enades om att det var mer av en upplevelse att gå där i utmanande väder. Och jag kan hålla med dem. En levada är en bevattningskanal som byggts genom århundradena för att leda vatten för odlingar. Och vad passar bättre än att se kanalerna vid regn och rusk.

Andra halvan av bussturen blev mindre blöt och med bättre möjlighet att se landskapet. Vi körde förbi odlingar i terrasser på bergsluttningar som såg helt omöjliga ut, men guiden försäkrade oss om att det är på det sättet det mesta odlas här på ön. Till sist toppade vi dagen med en otrolig utsiktsplats ute på öns östra udde där man kan se två kuster samtidigt.

Trötta och fyllda med massor av nya intryck kom vi tillbaka ”hem” i lagom tid till middagen. För vaktfria elever blev det en sväng på stan denna sista kväll i Funchal

Allt väl ombord,

Brita Malmcrona