Dagar i hamn

Dagarna här i hamn fylls av aktiviteter och utflykter. Alla verkar vilja få ut så mycket som möjligt av de timmar vi får lov att vara ute. Efter klockan 19 på vardagar och 18 på helgen är det utegångsförbud här i Funchal.

Det finns mycket att göra här. Bara strosa runt i staden är en aktivitet. Besöka saluhallen och smaka på all exotisk frukt som dukas upp på de mest fantastiska sätt där eller vandra runt i gamla stan med sina gränder och lite ruffiga fasader blandat med små torg. Och sedan finns de snygga parkerna med en obegriplig växtlighet av alla de slag. Tydligen är vi här i en tid då allt blommar i de allra vackraste färgerna, inte minst de karaktäristiska jakarandaträden som blommar i lila lite överallt i staden.

Nu vet jag att eleverna inte bara strosat runt här, utan de som de brukar gett sig iväg på äventyr. Redan någon timme efter landgångsbeskedet kom var det ett gäng som slängde sig iväg på en jeep-safari. Efter det har en hel vakt varit på surfing-lektioner och andra skulle iväg för att rida i bergen. Det här är gänget som inte sitter still.

Någon vila blev det heller inte för vakten ombord idag som fick ta emot all proviant som kockarna beställt. Med kran lyftes hela 12 pallar proviant ombord och stuvningen pågår fortfarande i lådor och under durkar. En eloge till styrbord som sliter hårt med tunga säckar och burkar. Nu har vi så vi klarar en segling ända hem till Öckerö. Men först några dagar tillsammans här i Funchal.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona