Dagen efter

Tre timmar av förberedelser. Stora mässen förvandlad till en enda stor skönhetssalong. Frisyrer fixades till. Klänningarna och skorna kom äntligen fram, införskaffade redan i Mexiko. Skjortor skulle strykas. Det var dags för ”prom night”.

Vakten ombord lade ner arbetet redan klockan fyra så att alla skulle ha tid att fixa iordning sig själva och andra inför avslutningen av besöket i Tampa. Det blev klart redan hemma på skolan att vi skulle bli inbjudna på IB-elevernas avslutningsfest (prom), så förväntningarna har varit höga. Festen skulle hållas på hotell Sheraton och hålla på till klockan 23. Nu skulle det fixas med hår, skor och kläder. Förvandlingen från det lite ofräscha gunilla-livet till prom night blev brutal och total. Från topp till tå.

Att sedan regnet kom lagom till att man skulle lämna Gunilla spelade mindre roll. Vi klarade av gruppfotot mellan skurarna. Sedan var de borta på höga klackar i ett moln av hårspray.

Vid uppställning i morse var det ett trött gäng som kom upp på däck. Lots kom ombord vid 10-tiden men först under eftermiddagen var vi ute på öppet vatten igen. Så satte vi kurs mot Miami och avmönstringen.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona