”Det går i vågor”

Vissa dagar känns livet lättare att leva än andra. Idag är en sådan dag. Åtminstone om man jämför med gårdagen, som inte förde något annat gott med sig än att undertecknad blev ett år äldre. Och så födelsedagstårtan förstås!

Nej, gårdagen var en sån där dag då jag som gymnasielärare undrade vad jag egentligen gör här ute mitt på Atlanten? Är det verkligen värt att fortsätta ställa upp som utbildningsledare och utsätta sig för ett krängande skepp, utspillt te över datorn och vattenmassor på däck?

Men så kommer en dag som denna, då det visserligen lutat en hel del men ändå mestadels åt samma håll, solen skiner och den överblivna tårtbiten smakar extra gott. Sådana här dagar känns det dessutom helt OK att sitta nere i stora mässen och genomföra hamnutvärderingar med ett gäng flitiga elever.

Utöver hamnarna har eleverna fullt upp med såväl geografi och samhällskunskap som religion, historia och engelska. Några individuella val finns också med på schemat, såsom naturkunskap, psykologi och Idrott o Hälsa. Så nog håller de sig sysselsatta alltid! Och om ni undrar hur det går för mig och mina egna studier, kan jag meddela att jag för närvarande bara har en orapporterad kaka att berätta om. Den inhandlades i Funchal och bestod av en ca 7 cm bred pajbotten fylld med någon slags färskoströra, vars smak påminde ganska mycket om innehållet i en mazarin. I stället för en mazarins tjocka florsockerglasyr var dock denna överdragen av ett mycket tunt lager syrlig glasyr, vilket sammantaget resulterade i en klart angenäm smakupplevelse!

Så vid närmare eftertanke kan jag nog tänka mig att ställa upp som DOS (Director of Studies) igen, även om det understundom är uppförsbacke till kojen!

KiKi Åstrand

utbildningsledare