Det här med sjösjuka…

Själv har jag aldrig känt av sjösjuka och mår prima oavsett sjögång. Men att se eleverna bli ljusgröna och med något apatiskt i blicken är verkligen jobbigt.

Detta sjöben har väldigt många mått dåligt. Det har inte rullat jättemycket, det är snarare Gunnis som inte varit så smidig i sin sjögång. Hon har liksom hackat sig fram, lite stötvis, vilket har fått många som aldrig varit sjösjuka förut att längta bort till mer stadig mark. Vi ska ju vara framme i Havanna i morgon men vad hjälper det när det är här och nu som illamåendet sätter in.

Planen är att vi dessutom ska ha lektioner idag och checka av att alla har koll på det skoluppgifter som är kopplade till Havanna. Att sitta i Stora Mässen är dock inget man vill när illamåendet sätter in. Vi får helt enkelt se hur många som stanna och vilka som tar sig upp till ”friheten” på däck.

I morgon kommer vi dock knytas fast i Havanna och möjligen guppa lite lätt mot kajkanten. Just nu är det bara en hägring, men snart….

Vi har det bra! (Eller okej bortsett sjösjukan)

Anne-Li Olsén, utbildningsledare