Det lackar mot jul

När man tittar ut över det mörkblå havet och känner den ljumma brisen är det svårt att förstå att det bara är en vecka kvar till julafton. Tack och lov har jag tre olika adventskalendrar med mig, för att inte glömma nedräkningen.

Att det lackar mot jul märks dock tydligt på allt arbete på däck. Där lackar man nämligen lårar så att svetten också lackar! Efter väl förrättat värv kan man sen få njuta av en svalkande saltvattensdusch innan lektionerna börjar.

På tal om lektioner hade jag idag ”mittseglingssamtal” med eleverna, för att försöka utröna huruvida de ligger i fas med sina studier eller behöver ta sig i (sjömans)kragen. Jag måste säga att hittills bådar det riktigt gott!

Eftersom jag själv tillbringar större delen av dagen med lektioner under däck, blir de korta rasterna ett välkommet avbrott med frisk luft och dagsljus. Döm därför om min besvikelse när jag idag kom upp på akterdäck till trefikat och fann alla sittplatser i skugga! Anledningen var helt enkelt den att Gunilla för närvarande seglar mot Brasilien och att seglen därför skymmer solen så dags på dagen. Enligt uppgift seglar vi i den riktningen eftersom den ostliga vinden annars skulle komma rakt akterifrån och därmed få svårare att fylla alla segel. Nåväl, så småningom ska vi väl lägga om kursen och åter styra mot Grenada och då får man väl ny chans att fylla på D-vitaminförrådet!

KiKi Åstrand

utbildningsledare