Det vackraste?

Idag har vi varit på tur i palatset Alcázar. Alcázar är benämningen på de medeltida fort eller slott i Spanien som byggdes under morernas belägring.

Benämningen kommer från det arabiska ordet al-qasr, som betyder "slott" eller "fort". Det palats vi besökte är otroligt vackert!

Alcázar är ett mästerverk och än i dag är en bostad för landets kungafamilj. Palatset består av olika byggnader och trädgårdar som i vissa fall är över 1000 är gamla. Jag har varit här med elever många gånger men slutar aldrig att förundras över den fantastiska stuckaturen, de harmoniska och balanserade linjerna, de vackra dammarna och fontänerna i Alcázars stillsamma trädgårdar.

Alcázars mest hänförande delar konstruerades på 1300-talet av Pedro den förste, som beställde det centrala palatset – det första du ser när du kommer in på borggården. Palatsets fasad skapades av de bästa hantverkarna från båda sidor om Gibraltarsundet. Fönstrens marmorkolumner, den vackra stuckaturen och det överhängande taket är bland de bästa exemplen på mudéjar-design i världen. Man känner sig lite som en prinsessa när man strosar runt och fantiserar om hur livet måste sett då, förr när det inte var ett utflyktsmål utan ett hem.

Mudéjar-design kombinerar kristna och islamiska stilar. Följer man korridoren till palatsets centrala innergård, känd som Patio de las Doncellas (jungfrurnas innergård), står man på platsen där hundra jungfrur varje år lämnades över till de moriska kungarna av kristna ledare. En nedsänkt trädgård i dess centrum omges av fler imponerande stuckaturer och kakelkonstverk. Runt om i de olika trädgårdarna spankulerar påfåglar runt och ser ut lite som de äger stället. Stolta och färggranna sprätter de lite i gruset och går sen vidare.

Som jag skrev ovan har jag varit här många gånger, men får lika mycket gåshud varje gång jag besöker det här fantastiska palatset. Det är eleverna som gör det. Att lyssna på dem, höra deras Wow! Ahhhh! Kolla! gör besöken speciella varje gång!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare