Drömmar om en ny diskmaskin.....

Man har olika drömmar här i livet. Många drömmer stort om resor, hus, bilar, lottovinster mm. Jag drömmer relativt litet, fyrkantigt och om borstad aluminium.

Du som har hängt med ett tag här i bloggarna eller på #instagunilla kanske suckar och undrar hur svårt kan det vara att fixa den där trötta maskinen. Det är väl bara att fixa reservdelar eller köpa en ny? Ni är ju ändå i USA nu, det måste väl finnas butiker stora som sju fotbollsplaner fyllda med enbart diskmaskiner i det landet. Jo, men så tänkte vi också. Många har handdiskat sig över Atlanten med längtan i blick för att först bli besvikna i Grenada, sedan i Dominikanska republiken för att slutligen helt tappa hoppet i USA. Det har gjorts konstgjord andning i form av reservdelsbyten och plötsligt har maskinen skuttat igång igen. Den har kämpat, det har den. Stormiga dagar på Nordsjön, arga vindar på Biscya och hårda tag när elever och befäl varit allmänt trötta på byssatjänst. Vi har sen länge viskat om att byta ut den, låta den gå i pension och helt enkelt mönstra av. Men man gör sig inte bara av med trogna medspelare hur som helst. Den funkar ju…. Ibland. I vilket fall har planen varit att byta ut den här i USA mot en ny fräsch modell. ”Spänningen” trappas upp lite då vi har 230 V och dom kör 110 V, men skam den som ger sig. Man skulle ju kunna tro att landet där inget ska vara omöjligt kan vaska fram en diskmaskin som passar oss. Nej! Bara nej! Det finns inte. Så nu sitter eleverna ute på däck i mörkret och diskar för hand. Musiken är hög, skratten hörs ända in till min hytt och stämningen är god. De är fantastiska, våra elever!

Vår maskinist har kavlat upp ärmarna för att än en gång ta sig an vår diskmaskin. Jag tänker dock inte satsa några stora summor på att han vinner, diskmaskinen har sin egen vilja som varken verktyg eller reservdelar rår på.

Så har du vägarna förbi och råkar ha en diskmaskin för storkök med dig, så är du hjärtligt välkommen hit.

Vi har det bra! (det är värre för diskmaskinen)

Anne-Li Olsen, utbildningsledare