Easy Living

Att stämma träff och organisera saker i Mindelo, sånt görs inte på klockslaget.

Varje år besöker Gunilla en skola i Mindelo. Det är ett populärt besök, Eleverna på Scoala Jorge Barbosa frågar tidigt på året när den där båten från Sverige ska komma och hälsa på och de undrar om de ska få komma ombord igen. De är lite nervösa för att de inte pratar så bra engelska, men det tog inte många minuter innan Barosaelever och Gunillaelever stod i djupa diskusioner om samhällsfrågor och om hur livet är i allmänhet.

Det var fantastiskt att se hur eleverna skratta, sjöng och fikade ihop, vi blev bjudna på sånt de äter i Mindelo, spännande och gott. Vi bjöd på nybakta kanelbullar, en liten succe bara de. Skolan var roligt julpyntad med återanvända saker som gav nya roliga ideer, en däckad snögubbe va extra kul och värmetålig…

Jag hade bestämt ett möte med en av lärarna kl två på julafton för att kolla igenom tider och bestämmelser för inpassering på hamnområdet. Jag gick till hamngrinden och väntade där en timme, men hon dök inte upp. Jag lämnade en lapp till vakterna och bad dem släppa in henne om hon skulle dyka upp. Tillbaka på skutan i julstöket kl fem alldeles innan Kalles jul dyker hon upp, ursäktar sig lite, -Det blir alltid mycket runt Jul och telefonen har jag glömt hos systern…Jag sa att det var lugnt, att jag inte var förvånad, att jag inte riktigt hade förväntat mig att hon skulle komma kl. två. Då tittade hon på mig, log och sa – You like it here…!

DosJakob