Efter regn kommer solsken

Efter ösregn och storm i Gibraltar lämnade vi på morgonen den 5/4 istället för kvällen före. Detta för att vinden skulle avta något. Det gjorde den också men kvar fanns en rejäl sjö. Det var, som jag skrev tidigare, ett tag sedan jag var ombord och det var ovant att än en gång parera vågorna. Efter ett tag visade sig dock solen och vi kunde segla istället för att gå för motor. Många var glada över att ”få upp lite duk” som styrman Leo kallar att sätta segel, och jag tror att vi hade uppe det mesta ett tag. I vanliga fall har en inte lektioner första dagen till sjöss men nu hade vi inget val så Erling och jag kämpade tillsammans med eleverna.

Jag fick- förutom varmt välkomnade också en förkylning när jag kom -som satte sig på stämbanden och gjorde att jag inte kunde få fram ett ljud. Nöden är uppfinningarnas moder, så jag gav respons på elevernas reseuppgifter i svenska genom att låta eleverna läsa sina alster högt för mig och sedan kommunicera genom att skriva tillbaka på DOS-whiteboarden. Det var fantastiskt att få höra hur de reflekterar över migration och den här gången precis på det sätt de själva önskar- vilket gjorde att jag fick höra allt från dikter och noveller, till brev till Putin eller reportage. En fröjd!

I morse tog vi oss in till Cadiz och den mycket efterlängtade solen och värmen kom ungefär samtidigt som en något sprucken, men ack så efterlängtad röst hos vederbörande.

Idag har de som haft frivakt kunnat utöva diverse sporter tillsammans med ett gäng spanska elever på stranden då vi hade ett lite ovanligt skolutbyte eftersom skolan i fråga hade idrottsdag. Eleverna beskrev det som lite stelt i början men när spelet var igång hade allt varit jättekul. Tänk vad sport(eller för all del musik) är universella språk! Jag förundras över hur människor är lika oavsett var på jorden vi befinner oss.

Själv var jag på sjukhus med en elev för ett återbesök och det är alltid spännande att få inblick i hur andra länder hanterar sin sjukvård. Det gick fint. När vi var klara mötte vi upp resten på stranden och sen har jag fått hänga med några av eleverna i gamla stan, insupa Cadiz och se på alla vackra byggnader.

Imorgon ska vi på heldagsutflykt till Sevilla och det är ett besök som vi nog alla verkligen ser fram emot. Så för att sammanfatta: Efter regn kommer solsken och nu gassar den!

//Hanna-Sofia Richardsson