Egna studier i hamn

Igår kom vi fram till Mindelo, en dag tidigare än planerat. Detta gör att vi får en extra dag här, vilket känns väldigt bra. Dels därför att Mindelo och Kap Verde är ett väldigt trevligt och intressant samhälle att besöka och utforska, men också eftersom vi har ett fullspäckat program även här, så en dag extra ger oss lite mer lugn och ro. De första dagarna är tack vare detta lite luftigare schemamässigt, och alla elever har tid att på egen hand gå iland och utforska. Som lärare är min önskan självklart att eleverna packar ryggsäcken med anteckningsblock och ger sig iland för att lösa olika studierelaterade uppgifter genom att intervjua människor eller observera hur saker och ting fungerar här. Efter att ha överhört elevernas samtal när de planerat sina första dagar här kan jag dock konstatera att ord som strand, wifi, snorkling och surfing varit betydligt mer frekventa än ord som anteckningsblock, intervjuer, migration eller infrastruktur. Men, min förhoppning och plan är dock att även dessa, till synes rätt och slätt rekreerande aktiviteter också kan föra med sig ett och annat studierelaterat värde. Kanske ger det en inblick i hur livet som taxichaufför ser ut här, kanske lär sig någon några ord portugisiska eller får förklarat varför man här oftast inte pratar portugisiska utan crioulo och vad det är för språk. Det är väl förresten ungefär det vi menar när vi säger att vi har världen som klassrum. Och kanske skadar en dag med sol och bad inte efter krävande dagar till sjöss och inför intensiva dagar med skolbesök och utflykter.

Allt väl ombord!

Erling Mattsson Wilske, utbildningsledare